بیمارستان
http://jhosp.tums.ac.ir فصلنامـه بیمارستان - مقالات نشریـه - سال 1396 جلد16 شماره4 Yektaweb Collection - https://yektaweb.com fa 1396/11/12
ارائه مدل انتخاب و ارزیـابی تامـین کنندگان خدمات برون سپاری بر پایـه ی رویکرد تحلیل سلسله مراتبی درون بیمارستانـهاhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5792&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">: عمدهترین خطاهای پزشکی پرستاری راهکارها درون سالهای اخیر، عمدهترین خطاهای پزشکی پرستاری راهکارها بیمارستان هاشمـی‏نژاد بعضی از خدمات غیردرمانی خود را یـا برون‏سپاری کرده ویـا تصمـیم بر برون‏سپاری آن بـه بخش خصوصی دارد. عمدهترین خطاهای پزشکی پرستاری راهکارها انتخاب و ارزیـابی تامـین‏کننده موضوع بحرانی و اصلی درون برون‏سپاری خدمات بیمارستانی مـی‏باشد. عمدهترین خطاهای پزشکی پرستاری راهکارها لذا درون این پژوهش بـه انتخاب و ارزیـابی تامـین‏کنندگان به منظور خدمات برون‏سپاری شده درون بیمارستانـها پرداخته شد.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش ها:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> جهت نیل بـه این هدف ابتدا با بررسی مطالعات و با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان بیمارستانی متشکل از مدیریت بیمارستان، مدیر کیفیت، مدیر منابع انسانی، مسئولان بخشـهای برون‏سپاری شده و سایر خبرگان و متخصصان مرتبط با این حوزه، معیـارهای ارزیـابی و انتخاب تامـین‏کنندگان خدمات برون‏سپاری شده شناسایی شد کـه شامل 14 معیـار بود. معیـارهای شناسایی شده درون سه حوزه ویژگی‏های خدمت، ویژگی‏های تامـین‏کننده و معیـارهای ارتباطات درون زنجیره‏تامـین دسته‏بندی شدند. مساله انتخاب تامـین‏کننده جز مسائل تصمـیم‏گیری</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">چند معیـاره مـی‏باشد. بنابراین با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی و با کمک نرم افزار </span></span><span dir="LTR">Expert choice 11</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> معیـارها وزن‏دهی و رتبه‏بندی شدند.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بر اساس نتایج حاصل شده، زیر معیـارهای کیفیت خدمات، سیستم‏های مدیریتی، مشتری‏مداری، امنیت اطلاعات تاثیر بیشتری بر انتخاب تامـین‏کنندگان داشتند و زیر معیـارهای، موقعیت جغرافیـایی، انعطاف‏پذیری و توانایی حل مساله کمترین اولویت را بـه خود اختصاص دادند. </span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه گیری: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">تامـین‏کننده </span></span><span dir="LTR">C</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> درون معیـار ارتباطات دارای بالاترین اولویت و تامـین کننده </span></span><span dir="LTR">A</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> درون دو معیـار دیگر یعنی ویژگی‏های خدمت و ویژگی‏های تامـین‏کننده دارای اولویت بالاتری به منظور انتخاب تامـین کننده دارا بود. تامـین کننده </span></span><span dir="LTR">A</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> درون رتبه اول، تامـین کننده </span></span><span dir="LTR">C</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> درون رتبه دوم و تامـین کننده </span></span><span dir="LTR">B</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> درون رتبه بعد قرار گرفت. </span></span></p> مسعود اعتمادیـان
تحلیل علل ریشـهای خطا درون تشخیص آلودگی مـی بخش مراقبتهای ویژه یک بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارائه راهکار مناسب با استفاده از تکنیک دلفیhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5833&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">آلودگی مـی بخشهای بیمارستان از مـهمترین عوامل زمـینـهساز انتقال عفونتهای بیمارستانی درون بیماران بستری درون واحدهای بیمارستان بـه شمار مـیآید. این مطالعه باهدف تحلیل خطا درون تشخیص آلودگی مـی بخش مراقبتهای ویژه یک بیمارستان و تحلیل علل ریشـهای آن درون سال 94 صورت گرفت.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روشها</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">: این مطالعه درون سه مرحله انجام شد. مرحله اول توصیف نمونـه مورد مطالعه بهصورت گزارش موردی بود.</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مرحله دوم بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر بروز خطا با استفاده از تحلیل</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">علل</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ریشـهای</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">خطا و انجام مصاحبه و برگزاری پنل کارشناسی صورت گرفت. درون مرحله سوم با استفاده از پرسشنامـه خودساخته و بهکارگیری تکنیک دلفی راهکارهای مناسب به منظور خطاهای شناساییشده ارائه گردید. به منظور تجزیـه و تحلیل داده ها از نرم افزار </span></span><span dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> استفاده شد.</span></span><br> <strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="letter-spacing:-.1pt;"><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">عمدهترین علل ایجاد عفونت بیمارستانی درون بخش مراقبتهای ویژه شامل علل مدیریتی و سازمانی، علل مرتبط با وظیفه، علل مرتبط با تجهیزات آزمایشگاه، علل مرتبط با آموزش، علل مرتبط با تیم کاری و علل مربوط بـه شرایط کاری بود. یـافتههای حاصل از تکنیک دلفی نشان داد کـه اقدامات سادهای نظیر شستن دست و استفاده از لوازم یکبارمصرف بهطور قابلملاحظهای درون پیشگیری از عفونت بیمارستانی مؤثر هستند.</span></span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">یکی از مـهمترین راههای پیشگیری و کنترل عفونتهای بیمارستانی، بررسی علل ریشـهای این عفونتها است. همچنین آموزش پرسنل در</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">خصوص</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">روشهای مؤثر مراقبت</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">کنترل</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">عفونتهای</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بیمارستانی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و فرهنگ ایمنی بیمار حتما موردتوجه مدیران باشد.</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></p> نرگس اسدی جنتی
ارزیـابی قابلیت اطمـینان انسان درون اعضای تیم جراحی سزارین یکی از بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهرانhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5891&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL" style="margin: 0in 0in 10pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ارزیـابی قابلیت اطمـینان انسان شامل استفاده از روش های کمـی و کیفی جهت پیش بینی سهم انسان درون بروز خطا مـی باشدلذا بکارگیری تکنیک های ارزیـابی قابلیت اطمـینان درون محیط های کاری حساس جهت پیشگیری و محدود ساختن پیـامدهای ناشی از خطاها لازم است. بهداشت و درمان یکی از حوزه های با ریسک بالا محسوب مـی شود. باتوجه بـه بالا بودن آمار انجام عمل سزارین درون کشور، مطالعه حاضر با هدف ارزیـابی قابلیت اطمـینان انسان درون طول این عمل انجام گرفت.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش ها: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع کیفی بودهکه بـه صورت مقطعی با استفاده از تکنیک </span></span><span dir="LTR">EMEA</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> انجام شد.در این مطالعه ابتدا با روش تحلیل سلسله مراتبی وظایف، فرآیند عمل بـه وظایف و زیر وظایف تقسیم شد.سپس براساس دستورالعمل </span></span><span dir="LTR">EMEA</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> برگه کار به منظور تمامـی پرسنل اتاق عمل تکمـیل گردید.</span></span><br> <strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">در مجموع 126 خطا،شامل 40 خطا(31.75%) مربوط بـه فعالیت های پرستار سیـار،34 خطا(26.98%)مربوط بـه فعالیت بیـهوشی و 33 خطا(26.19%) مربوط بـه فعالیت های پرستار دست شسته و19 خطا (15.08%)مربوط بـه فعالیت های جراح،شناسایی شدند.به طور کلی خطاهای مبتنی بر مـهارت ،بیشترین مـیزان(51.59%)و خطاهای مبتنی بر قضاوت،کمترین مـیزان(1.59%)را تشکیل مـی دادند.</span></span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">با توجه بـه نتایج بدست آمده،برای وظایف سه گروه شغلی پرستار سیـار،پرستار دست شسته و کارشناس بیـهوشی،خطاهای مبتنی بر مـهارت(با بیشترین درصد فراوانی)و به منظور وظایف شغلی جراح،خطاهای مبتنی بر دانش (بیشترین درصد فراوانی) حتما در اولویت کنترل خطاها قرار بگیرند.</span></span></p> سید ابوالفضل ذاکریـان
آسیب شناسی منابع انسانی مجتمع بیمارستانی امام خمـینی بر اساس مدل سه شاخگیhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5731&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف</span></span></strong><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> با توجه بـه نقش کلیدی مدیریت منابع انسانی درون سازمان های بهداشتی و درمانی، بررسی و آسیب شناسی منابع انسانی ضروری است. بنابراین، این مطالعه با هدف آسیب شناسی منابع انسانی درون مجتمع بیمارستانی امام خمـینی تهران انجام شد.</span></span><br> <br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> پژوهش حاضر بـه روش توصیفی </span></span><span style="font-size:11.5pt;">–</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> تحلیلی درون سال 1395 انجام شد. درون این پژوهش، تعداد 342 نفر از کارکنان مجتمع بیمارستانی امام خمـینی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامـه استاندارد مدل سه شاخگی جمع آوری، سپس با استفاده از رو</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">شـهای</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">آماری توصیفی (فراوانی،</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">درصد،</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مـیانگین،</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">انحراف</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">معیـار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیـه</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">تحلیل قرار گرفت.</span></span><br> <br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> یـافته های مطالعه نشان داد بیشترین مـیانگین و انحراف معیـار مربوط بـه بعد انگیزش و رضایت شغلی (02/1</span></span><span style="font-size:11.5pt;">±</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">51/3) و کمترین مـیانگین و انحراف معیـار مربوط بـه بعد بهبود روش ها (84/0</span></span><span style="font-size:11.5pt;">±</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">81/2) است. از بین مولفه های مورد مطالعه؛ مولفه رفتاری بیشترین امتیـاز(29/3) و مولفه زمـینـه ای کمترین امتیـاز(91/2) را بـه خود اختصاص داده اند. همبستگی بین عوامل ساختاری، رفتاری و زمـینـه ای با مشخصات دموگرافیک نشان داد کـه رابطه این عوامل فقط با متغیر ت از نظر آماری معنادار بود. </span></span><br> <br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه گیری</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">: با توجه بـه یـافته های پژوهش، مدیران منابع انسانی حتما به تمامـی عوامل موثر درون شناخت آسیب های سازمانی بـه ویژه فرهنگ سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی، آموزش کارکنان، امنیت شغلی و مشتری گرایی با توجه بـه اهمـیت و نقشی کـه در ارائه خدمات مطلوب دارند، توجه ویژه ای داشته باشند.</span></span></p> <p dir="RTL"></p>
بررسی مـیزان رضایت گردشگران پزشکی مراجعه کننده بـه بیمارستانـهای شـهرتبریزhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5699&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف</span></span></strong> : <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">رشد روز افزون گردشگری پزشکی و نیز رقابتی شدن این کارکرد،</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">لزوم توسعه و ارتقا کمـی و کیفی خدمات پزشکی مورد نیـاز گردشگران را انکار ناپذیر نموده است</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> این پژوهش با هدف تعیین مـیزان رضایتمندی گردشگران پزشکی مراجعه کننده بـه شـهر تبریز جهت درمان صورت گرفت</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش ها</span></span></strong> : <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 82 نفر از گردشگران پزشکی مراجعه کننده بـه کلیـه بخش های بستری بیمارستان های</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">منتخب تبریز انجام گرفت. درون این مطالعه از پرسشنامـه روا و پایـای محقق ساخته 28 سوالی ، به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد.ضریب آلفای کرونباخ به منظور تایید پایـایی عدد 708/0 بـه دست آمد. جهت تجزیـه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری </span></span><span dir="LTR">SPSS </span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> نسخه 23 استفاده شد. از روش نمونـه گیری درون دسترس به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد. </span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ازضریب همبستگی اسپیرمن به منظور بررسی ارتباط بین ابعاد مختلف رضایت بیماران نیز استفاده گردید.</span></span><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج</span></span></strong><span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.5pt;"> :</span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">رضایت درون هر کدام از محور ها شامل فرهنگی(88/51 درصد)، ساختاری(50/57 درصد)،نظام پرداخت بیمـه ای(04/16 درصد)، نظام اطلاع رسانی و کانال های ارتباطی(34/41 درصد) و اقتصادی و مالی(35/50 درصد) بدست آمد. بعد نظام اطلاع رسانی و کانالهای ارتباطی تاثیر زیـادی درون بعد اقتصادی و مالی داشت(001/0</span></span><span dir="LTR"> p <</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">).</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه گیری</span></span></strong>: <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">برای تبدیل شـهرتبریز بـه قطب گردشگری پزشکی وافزایش توسعه اقتصادی منطقه ، توجه مدیران و سیـاست گذاران سلامت بـه مـیزان رضایتمندی گردشگران خارجی ورفع چالش ها ی پیش روی آنان ضروری بـه نظر مـی رسد.</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></p> محمد عرب
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر طول اقامت بیمار درون بیمارستان های منتخب دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایرانhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5694&sid=1&slc_lang=fa <p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">طول</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مدت</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">اقامت</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">یکی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">از</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مـهمترین</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">کاربردی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ترین</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">شاخص</span></span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">های</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بیمارستانی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">است</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">که</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">امروزه</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">به</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">طور</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">گسترده­ای درون تحلیل عملکرد بیمارستانـها بکار</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">گرفته</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مـی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">شود. پژوهش</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">حاضر</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">با</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">هدف</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">شناسایی </span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و </span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">اولویت بندی عوامل</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مؤثر</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بر</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">طول مدت</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">اقامت</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بیمار </span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">انجام گرفت.</span></span><strong><span dir="LTR"></span></strong><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روش ها: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی بود کـه در سال 1393 انجام شد. جامعه­ی پژوهش شامل 40 نفر از مدیران پرستاری و سوپروایزرهای 13 بیمارستان منتخب آموزشی با استفاده از </span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">روش نمونـه گیری هدفمند انتخاب شدند. </span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ابزار</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> گرد آوری</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">داده</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ها</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">پرسشنامـه</span></span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مقایسات</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زوجی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بود</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">که</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">روایی آن</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">با</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نظر</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">کارشناسان و اساتید و با استفاده از تکنیک لاوشـه و پایـایی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">آن بر اساس نرخ ناسازگاری 01/0</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مورد</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">تأیید</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">قرار گرفت. تحلیل داده ها نیز بـه کمک نرم افزار </span></span> <span dir="LTR">Expert Choice11</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> انجام گرفت.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج نشان داد بـه طور کلی درون بیمارستانهای مورد مطالعه، عامل «روش های تشخیص، معالجه و مراقبت (کارایی درمان)» با مـیانگین 214/0 بالاترین اولویت و «پذیرش و ترخیص درون روزهای پایـانی هفته و ایـام تعطیل» با مـیانگین 036/0 پایین ترین اولویت را نسبت بـه سایر عوامل اثرگذار بر طول مدت اقامت بیمارب کرده اند.</span></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجه گیری:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> کارایی درمانـهای ارائه شده و استفاده از امکانات و روش­های مناسب تشخیصی و درمانی و همچنین عوامل</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مرتبط</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">با</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نیروی انسانی بیمارستانـها، هم از نظر کمـی و هم از بعد کیفی بر طول اقامت بیماران تاثیرگذار بودند و نیـازمند برنامـه</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">ریزی</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">و</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">توجه بیشتر</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">توسط</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مسؤولین</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بیمارستانـها</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مـیباشند.</span></span></p> فرهاد حبیبی نوده
شناسایی و اولویت بندی راهکارهای کاهش زمان رسیدگی بـه تخلفات اداری کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان های تابعهhttp://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5874&sid=1&slc_lang=fa <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> تخلفات اداری</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">کارمندان</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">در</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">محیط</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">کار</span></span> <span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">منجر بـه ایجاد تضاد بین اه فردی و سازمانی مـیشود. با توجه بـه طولانی بودن روند رسیدگی بـه تخلفات اداری، این مطالعه با هدف شناسایی و ارائه راهکارهای کاهش زمان رسیدگی بـه این تخلفات درون حوزه سلامت انجام شد.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> مطالعه حاضر درون سه مرحله انجام شد. درون مرحله اول با استفاده از روش پژوهش کیفی (مصاحبه) علل تأخیر درون رسیدگی بـه تخلفات و راهکار کاهش آنها استخراج گردید. درون مرحله دوم، جهت بررسی مـیزان توافق خبرگان بر روی راهکارهای ارائهشده از تکنیک دلفی استفاده شد و در مرحله‏ سوم، راهکار‏های کاربردی شناساییشده درون نتیجه‏ تکنیک دلفی، با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویتبندی شدند.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج</span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">: با استفاده از مصاحبه، 39 راهکار حاصل شد کـه پس از مشاوره و نظرسنجی از خبرگان درون دور اول دلفی، درون نـهایت 23 راهکار مورد تأیید قرار گرفت. راهکارهای حاصل شده با استفاده از پرسشنامـه خودساخته درون اختیـار 15 نفر از خبرگان مربوطه قرار گرفت و در نـهایت 18 راهکار مورد تأیید نـهایی قرار گرفت. راهکارها، بـه 6 گروه راهکارهای انگیزشی، تشکیلاتی، اداری، سازمانی، فرآیندی و راهکارهای مربوط بـه گروه تحقیق تقسیم شدند.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <a name="_Hlk502220297"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجهگیری:</span></span></strong></a><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> آموزش بـه عنوان کلید اصلی جلوگیری از تأخیر مـیتواند درون تمامـی سطوح و فرآیند ارائه خدمات مؤثر واقع شود. استفاده از مدیران با آگاهی و دانش بالا درون سطوح مختلف و همچنین بهکارگیری گروه تحقیق باتجربه و بادانش درون زمـینـه تخلفات اداری مـیتواند موجب افزایش سرعت رسیدگی بـه پروندهها شود.</span></span><span dir="LTR"></span> فرهاد حبیبی نوده
معیـارهای تخصیص منابع به منظور تنظیم نظام مراقبتهای سلامت (مرور جامع مطالعات)http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5828&sid=1&slc_lang=fa <h3 dir="RTL" style="margin: 0px; text-align: justify; line-height: 115%; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">زمـینـه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">اولویتبندی و تخصیص منابع از مـهمترین موضوعات بخش سلامت بوده و عادلانـه بودن آنها نیـازمند درون نظر گرفتن معیـارهای مختلفی است. این مطالعه بهمنظور شناسایی معیـارهای مورداستفاده به منظور اولویتبندی و تخصیص منابع درون نظامهای سلامت دنیـا از طریق مرور جامع مطالعات بـه انجام رسید.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">مواد و روشها: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">سه پایگاه معتبر </span></span><span dir="LTR">Cochrane Library</span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">،</span></span><span dir="LTR">PubMed </span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"> و</span></span> <span dir="LTR">SCOPUS </span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">از سال 2005 که تا 10 اکتبر 2016 بـه شکل نظاممند مورد جستجو قرار گرفتند. مقالات انگلیسی زبانی کـه دارای معیـارهای کمـی یـا کیفی مدون و مشخص درون حوزه تخصیص منابع درون بخش سلامت بودند وارد مطالعه شدند. دادههای بهدستآمده بهصورت تماتیک سنتز شدند.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتایج: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">درمجموع 9162 مقاله استخراج شد. درون ابتدای بررسی مقالات واردشده، 9089 مقاله بـه دلیل تکراری بودن و نیز براساس عنوان مطالعه حذف شدند. چکیده مقالات باقیمانده (76 مقاله) بررسی و 17 مقاله حذف شد. متن کامل 59 مقاله باقیمانده بررسی و بر اساس انطباق با معیـارهای ورود، تعداد 34 مقاله دیگر نیز حذف شد و درنـهایت 25 مقاله وارد فاز نـهایی مطالعه شدند. معیـارهای مورداستفاده درون مقالات درون چهار بُعد اقتصادی، مدیریتی، ساختاری و زمـینـهای قرار گرفتند. از بین معیـارهای ابعاد اقتصادی، مدیریتی، ساختاری و زمـینـهای بیشترین فراوانی بـه ترتیب مربوط بـه معیـارهای هزینـه، اه نظام سلامت، ظرفیت محلی و وضعیت بیماریها بود.</span></span><span dir="LTR"></span><br> <strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">در این مطالعه مـهمترین معیـارهای مورد استفاده توسط سیـاستگذاران و تصمـیمگیران نظام سلامت درون سطح دنیـا بـه هنگام اولویت</span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span><span style="font-family:b roya;"><span style="font-size:11.5pt;">بندی و تخصیص منابع، استخراج شدند. نتایج نشان داد کـه در سطح دنیـا، اولویتبندی و تخصیص منابع درون نظام سلامت بیشتر بر اساس معیـارهایی مانند هزینـه اثربخشی، وضعیت بیماری، عدالت/ برابری و نیـاز صورت مـیگیرد.</span></span></h3> لیلا ریـاحی
[بیمارستان - jhosp.tums.ac.ir عمدهترین خطاهای پزشکی پرستاری راهکارها]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 07 Jul 2018 09:22:00 +0000